לג) וַיְדַבֵּר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר
לד) כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם לַאֲחֻזָּה וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם
(33) And the Lord spoke to Moses and to Aaron, saying, (34) When you come to the land of Canaan, which I am giving you as a possession, and I place a lesion of tzara'ath upon a house in the land of your possession...
3 explanations...
Rashi:
ונתתי נגע צרעת - בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם, לפי שהטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, ועל ידי הנגע נותץ הבית ומוצאן
Rashi understands that the Torah is informing us, Moshe is informing them:
When you get to the land of Israel, you will become wealthy with the Amorite gold.
Chizkuni says a similar approach, in that the aforementioned tzara'ath isn't the punishment for Lashon haRa; but rather it is a way for the Jewish people to fulfill the mitzvah of destroying the homes that had previously been places of idol-worship.
Ramban has a radically different approach:
מז) והבגד כי יהיה בו נגע צרעת - זה איננו בטבע כלל ולא הווה בעולם, וכן נגעי הבתים, אבל בהיות ישראל שלמים לה' יהיה רוח השם עליהם תמיד להעמיד גופם ובגדיהם ובתיהם במראה טוב, וכאשר יקרה באחד מהם חטא ועון יתהוה כיעור בבשרו או בבגדו או בביתו, להראות כי השם סר מעליו. ולכך אמר הכתוב (להלן יד לד) ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם, כי היא מכת השם בבית ההוא. והנה איננו נוהג אלא בארץ שהיא נחלת ה', כמו שאמר (שם) כי תבאו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם לאחוזה, ואין הדבר מפני היותו חובת קרקע, אבל מפני שלא יבא הענין ההוא אלא בארץ הנבחרת אשר השם הנכבד שוכן בתוכה:
When you get to the land of Israel, you will become wealthy with the Amorite gold.
Chizkuni:
ונתתי נגע צרעת - י"מ לפי הפשט לפי שהזהיר להלן אבד תאבדון את כל המקומות אשר עבדו שם הגוים ואין אנו יודעים באיזה מקום עבדו לפי' בא הנגע בבתים להודיע המקום שעבדו שם הכנענים כדי לאבדו.Chizkuni says a similar approach, in that the aforementioned tzara'ath isn't the punishment for Lashon haRa; but rather it is a way for the Jewish people to fulfill the mitzvah of destroying the homes that had previously been places of idol-worship.
Ramban has a radically different approach:
When the Jewish people are in Israel, they will be on a higher level of spirituality than they were in the desert. In this context, Hashem will grace them with his presence in a more intensive manner. Thus, when they are complete people, their faces, bodies, clothing, furniture and even homes will shine [bechinas - ki keren ohr panaiv]; however, when they falter their homes, clothing or bodies will blemish.
The reason why this specifically takes place in the land of inheritance is because Hashem is closer to us there.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.