טו) וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל יְקֹוָק לֵאמֹר:
טז) יִפְקֹד יְקֹוָק אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה:
(יז) אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת יְקֹוָק כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה
(יח) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו
The term Ruach appears here twice.
Hashem is the G-d of Ruchos. Master of the many Ruchos that exist.
Yehoshua is a man, and therefore a leader who has Ruach.
What is the relationship or the connection between these 2 ideas?
אלהי הרוחות
למה נאמר, אמר לפניו רבש"ע גלוי וידוע לפניך דעתו של כל אחד ואחד ואינן דומין זה לזה,
מנה עליהם מנהיג שיהא סובל כל אחד ואחד לפי דעת
Rashi suggests -
Moshe was asking Hashem to appoint a leader
who understands the unique nature and need of each individual.
Hashem responds:
אשר רוח בו - כאשר שאלת שיוכל להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד
Rashi continues -
Yehoshua is the one who can put up with the unique needs/demands of so many unique individuals
Yehoshua can do this because he understands that people are unique.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.