In the first piece I wrote on the death of a
Tzaddik at a time of decree upon the community, I quoted the
Derech Hashem who says that suffering [
yissurin] of a
tzaddik atones for the entire generation.
While this is true, I blurred the lines of the issue, as the
Ramban I quoted was discussing death; while
Ramchal was dealing with suffering prior to death.
This weakened the question I asked "When does
Hashem use the
tzaddik to supply atonement for the generation and when does He kill
tzaddikim as part of a general decree upon the entire community?"
Rashi in this week's
parsha strengthens my question because he quotes a
Gemara that says that the DEATH of the
tzaddik actually atones as well. Not just the suffering during the
tzaddik's lifetime.
ותמת שם מרים - למה נסמכה פרשת מיתת מרים לפרשת פרה אדומה, לומר לך מה קרבנות מכפרין אף מיתת צדיקים מכפרת The full quote from the
gemara in
Moed Katan 28a:
אמר רבי אמי: למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה - לומר לך: מה פרה אדומה מכפרת - אף מיתתן של צדיקים מכפרת. אמר רבי אלעזר: למה נסמכה מיתת אהרן לבגדי כהונה? - מה בגדי כהונה מכפרין - אף מיתתן של צדיקים מכפרת.
Keren Orah comments on the reason why the
gemara brings 2 sources to teach this idea that death of a
tzaddik provides atonement:
שם גמרא למה נסמכה כו' ואמר ר"א למה נסמכה כו'. יש לדקדק תרי קראי למה לי ונראה דבא לאשמעינן כי היכא דמצינו בקרבן ב' מיני כפרות הא' הקרבן עצמו והב' מכשירי הקרבן כמו בגדי כהונה שהם מכשירי הקרבן ומכפרים כן נמי יש שני כפרות אלו במיתת הצדיקים כי נשמתם העולה למעלה היא גוף הקרבן כדאיתא במדרש וכן תיקנו בתפלת העבודה ואשי ישראל כו' וכמש"כ התוס' בסוף מנחות ומכשירי הקרבן הוא גוף הטהור אשר טמון למטה וגם הוא קדוש הוא ועומד לכפרה בכל עת זעם ועברה ח"ו ע"י התעוררות תפלתם כי הם במיתתן קרוים חיים כנודעI would like to speculate and add that perhaps the suffering of the
Tzaddik provides the
"
ומכשירי הקרבן הוא גוף הטהור אשר טמון למטה וגם הוא קדוש הוא ועומד לכפרה בכל עת זעם ועברה ח"ו"
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.