Thursday, July 30, 2009

Ahvas Yisroel - Antidote to Sinas Chinam

The following insight is from the Tzitz Eliezer [chelek 19 Siman 25]

עוד ראיתי שכותבים לבאר הכוונה של "אם אני כאן הכל כאן", כי הלל בא בכאן להורות איך לקיים המצוה של "ואהבת לרעך כמוך אני ה'", דהנה במסכת שבת ד
' ל"א מסופר כי נכרי אחד בא לפני הלל ואמר לו גיירני ע"מ שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת, אשר שמאי דחפו באמת הבנין שבידו, והוא קיבלו וגייריה, ואמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור.

הכלל הזה של הלל הכה גלים בקרב ההמונים ונתן להרבה בני אדם מקום לטעות ולחשוב שעיקר העיקרים הוא בואהבת לרעך כמוך בלבד גם כשהוא מופשט משיתוף שם שמים.

הדברים הגיעו לאזני הלל, ומצא הזדמנות לפרש כוונת דבריו בזמן אסיפת עם גדולה כשמחת בית השואבה אשר אמרו בגמ' שם דמי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו, והכריז לומר, מה שאמרתי דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כה"ת כולה מתי נאמר כן אם מקיימים את הפסוק בשלימותו דכתיב "ואהבת לרעך כמוך אני ה'", אזי ודוקא אז אם גם "אני כאן" דהיינו שבאהבת רעך משותף ונמצא בקרבם גם ה"אני" ה', אזי "הכל כאן", והאני ה' שהוא סוף הפסוק מכריז גם על ראש פסוק ש"ואהבת לרעך" הוא מקוים בכנות ובנאמנות, אבל אם אין אני כאן, אם אין "אני ה'" משותף בזה, אזי מי כאן, לא נחשב כל אהבת הריע לכלום, כי אין זה אהבה אמיתית ובר קיימא.



--

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.