(יא) וְכִי יִהְיֶה אִישׁ שֹׂנֵא לְרֵעֵהוּ וְאָרַב לוֹ וְקָם עָלָיו וְהִכָּהוּ נֶפֶשׁ וָמֵת וְנָס אֶל אַחַת הֶעָרִים הָאֵל:
(יב) וְשָׁלְחוּ זִקְנֵי עִירוֹ וְלָקְחוּ אֹתוֹ מִשָּׁם וְנָתְנוּ אֹתוֹ בְּיַד גֹּאֵל הַדָּם וָמֵת:
(יג) לֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו וּבִעַרְתָּ דַם הַנָּקִי מִיִּשְׂרָאֵל וְטוֹב לָךְ:
Let's take a look at the nature of the "midos" as the Torah requires it:
Rashi expresses the idea that one should not be concerned for the value of human life in an instance like this:
Ramban points out that the Torah does not want us to be merciful in certain instances.
Rabeinu Bachye expresses this idea in strong terms:
This is an allusion to the idea expressed by the other Rishonim. The verse says that killing this murderer is good for us.
Chizkuni and other explain:
Another illustration of this concept is humility.
Rabeinu Bachye of the Chovos haLivavos suggests....
From the Torah perspective, Humanistic ethics are rooted in the Divine.
[This is true for a number of reasons...]
הלכה ד
הדרך הישרה היא מדה בינונית שבכל דעה ודעה מכל הדעות שיש לו לאדם, והיא הדעה שהיא רחוקה משתי הקצוות ריחוק שוה ואינה קרובה לא לזו ולא לזו,
הלכה ה
ומי שהוא מדקדק על עצמו ביותר ויתרחק מדעה בינונית מעט לצד זה או לצד זה נקרא חסיד, כיצד מי שיתרחק מגובה הלב עד הקצה האחרון ויהיה שפל רוח ביותר נקרא חסיד וזו היא מדת חסידות, ואם נתרחק עד האמצע בלבד ויהיה עניו נקרא חכם וזו היא מדת חכמה, ועל דרך זו שאר כל הדעות,
And in chapter 2 the Rambam writes:
Let's take a look at the nature of the "midos" as the Torah requires it:
Rashi expresses the idea that one should not be concerned for the value of human life in an instance like this:
Ramban points out that the Torah does not want us to be merciful in certain instances.
Rabeinu Bachye expresses this idea in strong terms:
This is an allusion to the idea expressed by the other Rishonim. The verse says that killing this murderer is good for us.
Chizkuni and other explain:
Another illustration of this concept is humility.
Rabeinu Bachye of the Chovos haLivavos suggests....
From the Torah perspective, Humanistic ethics are rooted in the Divine.
[This is true for a number of reasons...]
הלכה ד
הדרך הישרה היא מדה בינונית שבכל דעה ודעה מכל הדעות שיש לו לאדם, והיא הדעה שהיא רחוקה משתי הקצוות ריחוק שוה ואינה קרובה לא לזו ולא לזו,
ומי שהוא מדקדק על עצמו ביותר ויתרחק מדעה בינונית מעט לצד זה או לצד זה נקרא חסיד, כיצד מי שיתרחק מגובה הלב עד הקצה האחרון ויהיה שפל רוח ביותר נקרא חסיד וזו היא מדת חסידות, ואם נתרחק עד האמצע בלבד ויהיה עניו נקרא חכם וזו היא מדת חכמה, ועל דרך זו שאר כל הדעות,
And in chapter 2 the Rambam writes:
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.